الاثنين، 5 نوفمبر 2007

نقول كمان ... ؟ وحد يعلق ولا نسكت والموضوع مش هامم حد ؟


فيه ناس كتير عندنا بــيــعتقدوا اعتقادات مختلفة ..
فيه مشكلة أن نناقش تلك العقائد المختلفة ؟
لا وخالق الكون ما فيه أبدًا أي مشكلة .. لكن نصبر على بعض شوية ، يعني طالما بنتحدث بأدب .. كل واحد يقول اللي عنده ويعطي الثاني
فرصة أن يرد عليه ، ويعطي له فرصة أن يفكر ويحاور الآخرين .. ويأتي ويناقش .. وهكذا ...

طيب وليه ده كله ؟
علشان نوصل للحقيقة في المعتقدات المختلفة دية . ولا الأمر ما يستهلش ؟
طيب ما تخلينا في بلدنا وتعالى نحصر المعتقدات في رب الأكوان ، إيه رأيــك ؟!!
الناس في بـر مصــر المحروسة بيعتقدوا في خالق الكون المعتقدات التالية : ـ
1. ناس لا يعتقدون أن للكون إله ، ولكن بيـعتــقـدوا أن التنسيق والإبداع الي في الكون ده كله جاء صدفة ، وهؤلاء لا تتخيل أنهم متخلفون ، بل في أعلى المراتب الدنيوية أحيانا ، بس نعمل إيه لقلة العقل ، وسوء الفهم ؟!
2. ناس تانية بتعتقد أن للكون إله بس مختلفين مين هو هذا الإله على رأيين :ـ

أولاً : ناس بتعتقد أن للكون إله ، له أسماء متعددة كثيرة ، وصفات كثيرة ، واسمه الجامع لتلك الأسماء هو "الله" أو "الرحمن ، وهذه الأسماء عندهم أسماء وصفات متعددة لذات واحدة غير متعددة بحال .
ثانيـًا : ناس تانية عندنا في مصر بتعتقد أن للكون إله ، اسمه "يسوع" وده أسمه في شكله البشري ، أما شكله العلوي فيسموه "الآب" ، وشكله الروحي بيسموه "الروح القدس" ، بس الناس ده مختلفة في بلدنا ، هل الثلاثة هؤلاء ليهم إرادة واحدة ولا إرادات متعددة؟ حقيقة في خلاف حقيقي


سبنا الآن من الناس اللي لا تعتقد أن للكون إله خلقه ونسوقه ..
وخلينا في اللي اتفقــوا على أن فيه إله للكون خلقه ودبر أمره ، بس مختلفين مين هو وإيه أسماءه وصفاته ، لأن تحديده لا يختلف عن أهمية معرفة صفاته وأسماءه .. مش كدة ولا إيه ؟

المشكلة الآن : كيف نفكر ونبحث في هذا الخلاف ...
يا ترى مين الصح ؟
احنا هنا علشان نشوف إيه الطريق اللي يمكن يوصلنا للحقيقة في هذا الاختلاف ... بصرف النظر عن توصيف الخلاف نفسه بشكل دقيق نسيبه لتدوين آخر .
يعني إحنا هنا بنبحث عن الطريقة الصحيح للبحث اللي لو مشي عليها كل واحد منا لا بد .. لا بد سوف يصل للحقيقة بيقين ..

الطريقة اللي باقترحها :
وده الطريقة اللي اقترحها أنا وحضرت القراء ، والمعلقين يشوفوا مدى صحتها ، وده كلامي وأنا بشر طبعا ممكن أخطأ أو أكون على صواب .
1. أكيد أكيد .. كل معتقد من المعتقدات ديه جاءت عن طريق معين ؟ يعني ناس لهم صفات معينة ، لأن صفة اللي حامل النصوص ومدى أمانته بشكل واقعي وفعلي مهم جدا في الحكم على نص معين ، يعني لو واحد جاء قال لك: فلان بيبلغك خبر خطير .. لا بد تعرف هل هو صادق ولا كاذب ؟ صح ولا مش مهم .
2. وأكيد كمان ... كل نص جاء إلينا ، إما أن يكون وصل إلينا بلغته الأصلية اللي تحدث بها صاحب النص والمرسل إليه النص الأصلي ، أو مكتوب بلغة تانية غير لغته الأصلية ..
طيب وإيه المشكلة أنه يكون مترجم .. المهم أن أحنا عندنا نص والسلام ..؟!!

لا طبعا .. في الطريق اللي بعتقد صحته ما ينفعش .. ليه ؟
لأن النص المترجم ، بيكون تدخل المترجم في نقل بمعاني بعض الكلمات ، وإحنا عايزين نبحث في أهم قضية يعني ما ينفعش واحد ينقل لي اسماء خالق الكون خطأ ، أو حسب اختياره لبعض المعاني ، أو يكون مستواه ضعيف في الترجمة ، أو ضعيف في تطبيق القواعد اللي اتفق عليها الناس في ترجمة النصوص ، وهي كثيرة .. الخ

يبقى اتفقنا نحبث عن اللغة اللي جاء بها النص وأنها لا بد أن تكون لغة المرسل والنص الاصلية مش ترجمة عنها ، أما الترجمة سوف نتعب للوصول لحقيقة المعاني المترجمة إذا كان النص موجود ، ولو مفقود نسخته بلغته الأصلية ، ها نتعب كثيرا .. وقد لا نصل في بعض القضايا للحق ، ويكون علينا فيها الاجتهاد وهكذا ..

على فكرة أنا عمال ادون ... وما في حد بيرد علي ولا يقرأ لي ...
لما يقرأ حد ويطلب مني المزيد .. أزيد ... مين قال : زود ويناقشني فيما أدونه ...
سوف أكمل بعـد التعليقات يا أهل مصر المحمية ...

هناك تعليق واحد:

أنسانة-شوية وشوية يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اكيد اكيد الكلام محتاج صبر وطولة بال من اللي قدامك لاننا نفتقد بصراحة لغة الحوار في حياتنا اليومية وده اكيد ظاهر وباين في كل الخلافات اللي بنلاقيها مع بعضنا البعض في الشارع وفي العمل وكمان في المنزل محدش عايز يتبنى وجه الاخر بلاش التبنى علشان حرام محدش عايز يحاول يفهم الاخر بصرف النظر عن انه موافقه في وجهة نظره ولا لا
فالموضوع اللي انت طرحه اصلا صعب ان حد يتناقش فيه إلا اذا كان علي درجة عالية من الثقافة والالمام بجوانب دينة كويس علي اى من المعتقدات لان الناس بتخاف تتناقش وهى اصلا مش فاهمة او تعرف القشور
معلش اطلت عليك بس ممكن بقي تلغي الحروف دى علشان صعبة واقدر اعلق براحتى